Natura Obscura

En regenerativ performance

Vi henvender os til unge (udskoling, efterskole, gymnasier, højskoler) og også voksne. I september 2024 vil vilave 5-6 forestillinger i samarbejde med Naturcentre i Danmark. Heraf er tre samarbejder i proces i øjeblikket. Vi vil deltage på Horsens Teaterfestival 20-22 september 2024, med henblik på et større samarbejde med kommuner i 2025.


Vi vil skabe et naturtempel, et telt i mørkt stof, som kan opstilles i parker og skove. Dette telt skal udformes efter det optiske fænomen, Camera obscura, hvor en linse i toppen af teltet danner en lysspejling af landskabet udenfor. Vi vil invitere forestillingens publikum ind i dette cirkulære naturtempel, hvor de bedes tage plads i kredsen ligeværdigt med forestillingens performere. Der vil herefter være en vekselvirkning mellem det performative og det interaktive. 

Med en række kollektive rituelle handlinger vil performerne sætte fokus på det regenerative. Disse handlinger vil udforme kendte og ukendte måder at forbinde materiale, natur og mennesker på. Antagelsen er at mennesket selv er materiale og natur, og denne erkendelse sætter dets æstetiske valg i et andet lys. Der vil være en scenisk udforskning af det at reparere - som f.eks. syning og klinkning. Der vil være handlinger der udforsker det at helbrede gennem nonverbal kommunikation, som det foregår i skovbunden, beskrevet af Peter Wohlleben i Træernes hemmelige liv. Og med inspiration fra Jacques Lecoqs objektforståelse vil performere, objekter og scenografi indgå i en gensidig metamorfose, så objekter (materialer) transformeres til kroppe og kroppe til objekter. Vi oplever at mennesket har en obskur forbindelse til naturen, der kommer til udtryk i ubevidste fornemmelser. Med Natura Obscura vil vi krospliggøre denne forbindelse.


Det regenerative princip

De seneste år er bæredygtighedsbegrebet i klimadebatten blevet skærpet og udfordret af det regenerative princip. Der tales om regenerativ økonomi, landbrug og terapi. Men hvad er regenerativ scenekunst? Det er det, vi gerne vil undersøge. Den regenerative filosofi handler kort fortalt om at gentænke f.eks. en virksomhed ud fra naturens principper, som processer, der skal være i stand til at genopbygge det ødelagte. Efterlader mere end de tager.

Med atombomben blev mennesket bevidst om sin egen destruktivitet. Måske kan vi vinde verdensherredømmet, men samtidig risikerer vi at udslette alt liv. Med masseproducerede plastikprodukter kan gøre livet komfortabelt, men det forurener og giver os mikroplast i kroppen. Vores levestandard er vokset op gennem tiden, men samtidig har vores energiforbrug ført til klimaforandringer. I de seneste år har flere og flere dog erkendt, at vi ikke er hævet over naturen. Vi er en del af naturen, som den er en del af os. 

Vi vil give vores bud på regenerativ scenekunst, med inspiration fra bl.a. 'Træernes hemmelige liv' af Peter Wohlleben, det regenerative princip beskrevet af John Fullerton, Jacques Loqocs Objekt forståelse og ikke mindst ritualdans, som det praktiseres af bl.a. Brita Haugen og Gabrielle Roth. Musikken vil bevæge sig indenfor folk / verdensmusik / jazz og være struktureret med  inspiration fra Tyrkisk Makam. Musikken, der er skrevet specifikt til forestillingen, spilles akustisk på kontrabas, violin, guitar og harmonium.



Scenografisk inspiration

Vores hold